I have always done the opposite of what I was trained to do... Having little technical background, I became a photographer. Adopting a machine, I do my utmost to make it malfunction. For me, to make a photograph is to make an anti-photograph.
William Klein

dinsdag 11 november 2014

Wild

Gent, BE 2014


Dit is een voorbeeld van een foto 'met een knipoog'. 
Ik had bij dit beeld geen enkele verdere bijbedoeling en had/heb al helemaal niet de intentie om over het onderwerp man-met-hond een mening, oordeel of wat dan ook te geven. Het is louter een knipoog tussen het flashy woord 'wild' en de donker geklede man met zijn stoere hond; net zoals de tegenstelling tussen de kleurige en vrolijke graffiti tegenover het moeilijk kunnen accepteren van dit soort 'vandalisme' door de gemiddelde burger er één is. 
(ter info: de Werregarenstraat in Gent is een free-grafitti-zone en toeristische trekpleister)

Dit soort straatfoto's mag. 
De man in kwestie zag me de foto nemen, meer zelfs, hij keek me recht aan. Mocht hij mij hierover hebben aangesproken en besloten hebben dat hij de foto van zichzelf niet wil, dan MOEST ik deze meteen verwijderen. Als hij me daar vandaag over aanspreekt moet ik dat trouwens nog steeds. Maar neen, hij keek, zag en reageerde niet; en ik heb hem kort bedankt met een knikje. Dat is een vorm van stilzwijgende toestemming. Volgens de Belgische wet is dat voldoende om deze foto te mogen publiceren. 
Nu ik het toch over de wet heb; op dit eigenste moment kan meneer volgens de wet enkel protesteren via een rechtzaak waar hij moet aantonen dat hij door de publicatie van de foto 'zware persoonlijke schade' heeft geleden.
Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn dat ik de foto gebruik bij een artikel over gevechtshonden, skinheads,... Dan kan hij naar de rechtbank en zal hij winnen.

Ik zal later zeker nog eens terugkomen op alle rechten en plichten van straatfotografie in België en daarbuiten.
Maar dat wordt, typisch voor wetten, een uitgebreid artikel op z'n eigen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten