I have always done the opposite of what I was trained to do... Having little technical background, I became a photographer. Adopting a machine, I do my utmost to make it malfunction. For me, to make a photograph is to make an anti-photograph.
William Klein

donderdag 25 februari 2016

Le moment décisif

Le moment décisif wordt binnen de straatfotografie zowat aanzien als het allerheiligste principe. Het idee komt van oervader Henri Cartier-Bresson die het voor het eerst beschreef in zijn boek, 'Images à la Sauvette' uit 1952.

In de foto hieronder leek het me wel leuk om niet zomaar een foto te nemen van een jongeman die zijn vriendin fotografeert, maar om eerder op zoek te gaan naar hét moment. Net zoals in de foto van Cartier-Bresson van de man die over een plas springt en net niet het water raakt.


Zelf vind ik mijn foto wel geslaagd in dat principe. 
Je ziet niet meteen wat er gaande is. Hoe komt het dan dat die sjaal zo vreemd voor haar gezicht zit? Wil ze niet op de foto? Wil ze hem afwijzen? Is het weer zo'n opdringerige straatfotograaf?
Zou kunnen, maar ze was gewoon aan het springen. Door de snelle sluitertijd is er geen beweging in de foto. Dat vond ik hier wel passen.

Antwerpen, 02/2016




Geen opmerkingen:

Een reactie posten